«ΚΑΡΑΜΠΙΝΑΤΟ» ΚΑΡΤΕΛ ΕΧΟΥΝ ΣΤΗΣΕΙ ΤΑ ΣΟΥΠΕΡ-ΜΑΡΚΕΤ!

ονομάζεται η ρητή σύμπραξη (συμφωνία) μεγάλων κυρίως επιχειρήσεων εταιρικής μορφής δραστηριοποιούμενων στον ίδιο κλάδο, δηλαδή ανταγωνιστικών, με σκοπό την αποφυγή του μεταξύ τους ανταγωνισμού δια κοινής διαμόρφωσης ενιαίας τιμής των προσφερομένων υπηρεσιών ή των προϊόντων τους, ή και με πολύ ελάχιστες μεταξύ τους διαφορές τιμών.
-Από τον ορισμό της λέξης "καρτέλ" στη wikipedia

Κάθε φορά που έρχονται στο φως της δημοσιότητας στοιχεία για τις εναρμονισμένες πρακτικές των σουπερμάρκετ, οι οποίες εκτοξεύουν στα ύψη τις τιμές των προϊόντων, οι αρμόδιοι υπουργοί της κυβέρνησης δηλώνουν «αγανακτισμένοι» αλλά «ανήμποροι» να επέμβουν ουσιαστικά. Όμως η στάση αυτή του «Πόντιου Πιλάτου» που επιλέγει στην πράξη η κυβέρνηση, αποτελεί επί της ουσίας στήριξη του καρτέλ των σούπερμαρκετ, το οποίο λεηλατεί τα εισοδήματα των νοικοκυριών.

Αποκαλυπτικό προς αυτή την κατεύθυνση είναι το ρεπορτάζ της Δήμητρας Σκούφου στην εφημερίδα «Τα Νέα», το οποίο φανερώνει ότι
τα επιχειρήματα της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ περί «ανταγωνισμού» και «απελευθέρωσης» των αγορών δεν είναι παρά κούφια λόγια, τα οποία το μόνο που εξυπηρετούν είναι την προπαγάνδα υπέρ των συμφερόντων του κεφαλαίου, το οποίο απαιτεί την ελαχιστοποίηση των όποιων ρυθμίσεων, προκειμένου να επιβάλλει μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές πρακτικές, οι οποίες εκτοξεύουν τα κέρδη του.

Αναλυτικά το ρεπορτάζ:

«Τιµές-καρµπόν καταγράφονται σε ίδια προϊόντα που πωλούνται στα ράφια διαφορετικών σούπερ µάρκετ. Ο έλληνας καταναλωτής είναι εγκλωβισµένος σε µια αγορά στην οποία κάθε άλλο παρά λειτουργεί ο ανταγωνισµός. (σ.σ. αν ρωτήσεις όμως τους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων αυτών που έχουν οργανωθεί σε καρτέλ, "μια χαρά" θα σου πουν ότι λειτουργεί - ΓΙΑ ΑΥΤΟΥΣ)

Ταυτόχρονα είναι αναγκασµένος να πληρώνει και ακριβότερα σε σχέση µε τους άλλους Ευρωπαίους τα ίδια προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών που πωλούνται στην Ελλάδα.


Η έρευνα που έκαναν «ΤΑ ΝΕΑ», µε βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιµών, σε 6 µεγάλες αλυσίδες, είναι αποκαλυπτική και δείχνει ότι ο ανταγωνισµός δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε στην ελληνική αγορά. Εξετάζοντας τις τιµές 29 βασικών προϊόντων, τα οποία επελέγησαν τυχαία, προκύπτει ότι οι καταναλωτές που θα θελήσουν να τα αγοράσουν µε δυσκολία θα βρουν αξιοσηµείωτες διαφορές στις τιµές ανάµεσα στις έξι αλυσίδες σούπερ µάρκετ. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις οι τιµές είναι ακριβώς ίδιες. Ενδεικτικά, το ψωµί του τοστ συγκεκριµένης εταιρείας στα 3 από τα 6 σούπερ µάρκετ είχε τιµή 2,73 ευρώ, στα δύο σούπερ µάρκετ κόστιζε 2,72, ενώ µόνο σε ένα η διάφορα της τιµής ήταν οριακά υψηλότερη, στα 2,87 ευρώ. Ενα κιλό αλεύρι αντίστοιχα είχε την ίδια τιµή, 1,15 ευρώ, στα 5 από τα 6 σούπερ µάρκετ, ενώ επίσης ένα πακέτο µπισκότα είχε την ίδια ακριβώς τιµή, 1,05 ευρώ, στα 4 από τα 6 σούπερ µάρκετ. Οµως ακόµα και σε είδη που οι τιµές τους δεν είναι ακριβώς οι ίδιες, η διαφορά τις περισσότερες φορές είναι µερικά λεπτά.

Το κόστος του καλαθιού

Ανάλογη είναι και η εικόνα στο συνολικό κόστος του καλαθιού. Σύµφωνα µε τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιµών του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, στις 5 Οκτωβρίου 2010 ένα καλάθι µε 29 αγαθά κόστιζε στην αλυσίδα Carrefour - Μαρινόπουλος 88,91 ευρώ, στην αλυσίδα Μy Μarket 91,14 ευρώ, στην Α-Β Βασιλόπουλος 89,69 ευρώ, στη Σκλαβενίτης 89,49 ευρώ, στην Ατλάντικ 92,85 ευρώ και τέλος στον Βερόπουλο 90,43 ευρώ. Ετσι η διαφορά ανάµεσα στο φθηνότερο και το ακριβότερο σούπερ µάρκετ ήταν 3.94 ευρώ, η οποία ανάµεσα σε 4 αλυσίδες σούπερ µάρκετ µειώνεται ακόµη περισσότερο και φθάνει µόλις το 1,5 ευρώ.

Στελέχη του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας εκτιµούν ότι οι ανύπαρκτες ή µικρές αποκλίσεις τιµών σε κάθε περίπτωση κρίνονται αδικαιολόγητες και διερευνώνται τόσο στο κοµµάτι που αφορά τις βιοµηχανίες όσο και στο κοµµάτι που αφορά τις αλυσίδες σούπερ µάρκετ.

Η ηγεσία του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ελπίζει ότι µε το Παρατηρητήριο Τιµών οι καταναλωτές θα µπορούν να έχουν µια συνολική εικόνα των τιµών και θα µπορούν να συγκρίνουν ώστε να βρίσκουν τις καλύτερες τιµές. Μάλιστα σήµερα οι καταναλωτές µε τις υπάρχουσες πληροφορίες που έχουν µπει στο Παρατηρητήριο µπορούν να βρίσκουν το εύρος των τιµών σε σούπερ µάρκετ αλλά και τις τιµές ανά προϊόν σε κάθε κατάστηµα και µάλιστα ανάλογα µε τη γεωγραφική περιοχή στην οποία βρίσκονται. Ενώ ιδιαίτερα χρήσιµο είναι ότι µπορούν να φτιάχνουν το δικό τους καλάθι για να επιλέξουν το σούπερ µάρκετ απ’ όπου θα κάνουν τις αγορές τους.

Στελέχη του υπουργείου πιστεύουν ότι η λειτουργία του Παρατηρητηρίου θα πιέσει τις επιχειρήσεις να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές στις τιµές τους προς όφελος του καταναλωτή, αφού κανείς θα µπορεί να συγκρίνει πριν αγοράσει. Οµως αυτό δεν µπορεί να αποτελέσει το µόνο φάρµακο κατά της ακρίβειας. Η ενιαία πολιτική τιµών που ακολουθούν πολλές επιχειρήσεις για τα προϊόντα τους αλλά και οι σηµαντικές αποκλίσεις σε σχέση µε τις τιµές ίδιων προϊόντων σε άλλες χώρες της Ευρώπης, που έχουν ως αποτέλεσµα οι τιµές στην Ελλάδα να είναι έως και 30% ακριβότερες, αποτελεί προτεραιότητα της ηγεσίας του υπουργείου και για τον λόγο αυτό τις επόµενες ηµέρες αναµένονται επαφές του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη µε εκπροσώπους των πολυεθνικών εταιρειών. Μάλιστα, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός, το ότι πολυεθνικές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πολύ µεγάλη δύναµη επιβάλλουν τη θέλησή τους στην αγορά και διαµορφώνουν τις τιµές σε υψηλότερα επίπεδα από άλλες χώρες της Ε.Ε. δεν µπορεί να συνεχιστεί και αυτό αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης ώστε να µειωθούν οι τιµές. Προς την ίδια κατεύθυνση ο υφυπουργός Ντίνος Ρόβλιας επεξεργάζεται αλλαγές σε ό,τι αφορά το καθεστώς των προσφορών σε προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ µάρκετ οι οποίες θα είναι έτοιμες μέχρι το τέλος του χρόνου µε στόχο το όφελος των προσφορών να πηγαίνει στην τσέπη του καταναλωτή.»

Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι το αρμόδιο υπουργείο εξαντλεί την δραστηριοποίησή του και την αυστηρότητά του στο να «ελπίζει» και στο να πραγματοποιεί «επαφές» με τους εκπροσώπους των πολυεθνικών αλυσίδων για να μειωθούν οι τιμές που επιβάλλονται στους πολίτες από το καρτέλ των σούπερμαρκετ. Λες και δεν υπάρχει νομοθεσία, η οποία τιμωρεί και απαγορεύει τη λειτουργία των μονοπωλίων! Όμως φαίνεται ότι η σχετική νομοθεσία εφαρμόζεται μόνο για τη διάλυση και το ξεπούλημα των δημόσιων επιχειρήσεων, ενώ στην περίπτωση των ιδιωτικών μονοπωλίων υπάρχουν απλά «φιλικές επαφές»….

Αναδημοσίευση από "iskra"
tsak-giorgis
Read more...

Fast track αδιαφάνειας και του «ενός ανδρός»

Γην και ύδωρ σε λίγους και εκλεκτούς προσφέρει ο Χ. Παμπούκης με το νομοσχέδιο για την «επιτάχυνση επενδύσεων», μέσω του οποίου επιφυλάσσει για τον εαυτό του την ανάδειξη σε υπερυπουργό, με ισχύ -κατά περίπτωση- μεγαλύτερη ακόμα και από αυτό το Κοινοβούλιο!

Το νομοσχέδιο θεσπίζει ιδιαίτερα... ελκυστικά φορολογικά κίνητρα, που θα ψηφίζονται κατά περίπτωση για κάθε «εκλεκτό». Ωστόσο, παρά τις οριακές βελτιώσεις σε διάφορα σημεία που δέχθηκαν μεγάλη κριτική, παραμένουν πολλά «παράθυρα».

Ο υπουργός Επικρατείας αποφασίζει αν θα οδεύσει στη Βουλή προς κύρωση η επένδυση. Μπορεί ακόμη με «αυτεπάγγελτη εισήγησή του» να ζητήσει από την υπό σύσταση αρμόδια διυπουργική επιτροπή, στην οποία θα προεδρεύει, την ένταξη δημόσιου έργου, χωρίς την υπογραφή τού καθ' ύλην αρμόδιου υπουργού, ενώ η επιτροπή θα αποφασίζει με πλειοψηφία...

Στα δημόσια έργα υπάρχει το περιθώριο να μη γίνει η ανάθεση με δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό, ενώ με υπουργικές αποφάσεις και με προεδρικά διατάγματα θα αλλάζουν οι πολεοδομικοί όροι, θα παραχωρείται αιγιαλός, θα απαλλοτριώνονται εκτάσεις -ακόμη και δασικές-, θα εγκρίνονται προσχώσεις, υποθαλάσσιοι αγωγοί ή τεχνητοί ύφαλοι.

Η πιο εντυπωσιακή αλλαγή του νομοσχεδίου «Επιτάχυνση και διαφάνεια υλοποίησης Στρατηγικών Επενδύσεων» είναι η εισαγωγή στο τελευταίο άρθρο μιας σειράς ειδικών φορολογικών ρυθμίσεων. Αναφέρονται με μεγάλη ασάφεια ως προς το περιεχόμενό τους και θα θεσπίζονται ανά περίπτωση με νόμο που θα κυρώνει την ένταξη της επενδυτικής πρότασης. Προβλέπουν:

almyrosinfo.gr


*
Σταθερό φορολογικό καθεστώς για συγκεκριμένα έτη από την έναρξη λειτουργίας της επένδυσης (δεν αναφέρεται πόσα).

*
Προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος (χωρίς διευκρίνιση της μεθόδου).

* Διενέργεια αφορολόγητων αποθεματικών.

*
Ειδική φορολόγηση των μερισμάτων.

*
Ειδική διαδικασία και χρόνο επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου του ΦΠΑ.

*
Ελάφρυνση ή απαλλαγή από τέλη, ειδικούς φόρους και δικαιώματα ή αμοιβές τρίτων.

Παράλληλα, στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου ενσωματώθηκαν μία σειρά από αλλαγές, εν συγκρίσει με το σχέδιο που αναρτήθηκε τον Αύγουστο για δημόσια διαβούλευση:

*
Η επένδυση θα «περνά» υποχρεωτικά από τη Βουλή μόνο αν έχει φορολογικά κίνητρα, ή πρόκειται για δημόσιο έργο και αυτό «προβλέπεται στον Φάκελο Δημοπράτησης». Διαφορετικά ο υπουργός Επικρατείας θα αποφασίσει αν θέλει την κύρωση της Βουλής ή έστω την ενημέρωσή της.

*
Οι επιτρεπόμενες πολεοδομικές «ρυθμίσεις» για επενδύσεις εντός σχεδίων πόλεων εγκρίνονται με προεδρικό διάταγμα (πριν, ανέφερε απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος) ενώ πλέον δεν υπάρχουν όρια στις αλλαγές των συντελεστών δόμησης, στην κάλυψη στο ύψος των κτηρίων κ.λπ.

*
Προστέθηκε αίτημα της Invest In Greece για να εξεταστεί αν επιτρέπεται η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, παραλίας, παρακείμενου θαλάσσιου χώρου, ή του πυθμένα. Απαιτείται υπουργική απόφαση και έπειτα από γνώμη του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (πριν, ήθελε σύμφωνη γνώμη).

* Η εκτίμηση της αξίας των εκτάσεων που αναγκαστικά απαλλοτριώνονται δεν θα υπολογίζεται από τους προϊσταμένους των ΔΟΥ, αλλά από έκθεση του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών. Καταργήθηκε η δωρεάν παραχώρηση δημόσιων ακινήτων.

*
Στα δημόσια έργα καταργείται διάταξη που επέτρεπε διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού με προεπιλογή, αλλά προστέθηκε, πέρα από το γενικό κανόνα ανάθεσης με διεθνή διαγωνισμό, το δικαίωμα της διυπουργικής να επιλέξει κλειστό διαγωνισμό ή «να προσφύγει σε άλλες μορφές ανάθεσης».

* Ελάχιστα αλλάζουν στη διάταξη για την κατάρτιση ειδικών σχεδίων ολοκληρωμένης ανάπτυξης (που θα εγκρίνει π.χ. προσχώσεις στη θάλασσα, τον καθορισμό του νέου αιγιαλού κ.λπ.). Θα εγκρίνονται με προεδρικά διατάγματα που θα εκδίδονται ύστερα από πρόταση των υπουργών Περιβάλλοντος και Υποδομών. Προστέθηκε μόνο φράση για την εξέταση της αναγκαιότητας, του τόπου και του περιθωρίου της επένδυσης.

*
Εξειδικεύονται οι επενδύσεις που μπορούν να εγκριθούν αναφέροντας μεταξύ άλλων υπηρεσίες υγείας και διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ δεν τίθεται χρηματικό όριο επένδυσης αν αυτή δημιουργεί τουλάχιστον 250 θέσεις εργασίας. *

Τι προβλέπει


Ενας υποψήφιος επενδυτής μπορεί έπειτα από αίτημά του στην εταιρεία «Invest in Greece» να επιχειρήσει να υλοποιήσει στην Ελλάδα επενδυτικό σχέδιο με ειδικές διευκολύνσεις. Θα πρέπει να πληροί προϋποθέσεις για τις οποίες θα κριθεί από τη διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων. Επιλέξιμες είναι οι παραγωγικές επενδύσεις που είτε έχουν κόστος πάνω από 200 εκατ. ευρώ είτε πάνω από 75 εκατ. ευρώ αλλά δημιουργούν 200 θέσεις εργασίας ή πάνω από 3 εκατ. ευρώ ανά τριετία ( και είναι υψηλής τεχνολογίας) ή δημιουργούν 250 θέσεις εργασίας. Μπορεί να μην είναι τίποτα από τα παραπάνω, αλλά απλά να κριθούν «μείζονος σημασίας» από τη διυπουργική, με «ειδικώς αιτιολογημένη απόφαση».

Η επένδυση θα προετοιμαστεί και θα επιβλέπεται από το «Invest in Greece». Τίθενται συγκεκριμένα χρονικά όρια όπως η έγκριση (ή απόρριψη) εντός 45 ημερών κάθε υποψήφιου σχεδίου.



Read more...